En preparación de la Conferencia Mundial sobre Educación Superior
Junio 18, 2009

CMES_log.gif Según expresa la UNESCO,
En la esfera de la educación superior se producen actualmente transformaciones rápidas y de gran calado: la demanda aumenta considerablemente, los prestatarios son cada vez más diversos y los estudiantes tienen más movilidad que nunca antes. Pero la financiación de los países no alcanza a satisfacer las necesidades y persisten graves desigualdades, en una época en que la enseñanza superior debe contribuir decisivamente a que podamos abordar los problemas sociales y económicos fundamentales.
Esta situación servirá de telón de fondo a la Conferencia Mundial sobre Educación Superior (CMES), que se celebrará en París (Francia) del 5 al 8 de julio.

“Trends in Global Higher Education: Analyzing an Academic Revolution”, “Systems of Higher Education, Research & Innovation: Changing Dynamics” y “Higher Education at a time of transformation. New dynamics for social responsibility” son los tres informes generales encargados por la UNESCO para la CMES 2009. En conjunto, ofrecerán una panorámica oportuna del estado de la educación superior en todo el mundo. Los documentos elaborados para la Conferencia compilarán un inventario de los cambios y los nuevos desafíos surgidos desde 1998.
“Trends in Global Higher Education: Analyzing an Academic Revolution”[Las tendencias mundiales en materia de educación superior: Análisis de una revolución en la universidad]
Este informe destacará las principales tendencias en la enseñanza superior y ofrecerá una descripción sucinta de su desarrollo en el mundo, con respaldo estadístico o de gráficos, así como un análisis del tema. Las tendencias más notorias son: la masificación de la enseñanza superior; la mundialización y la internacionalización; la educación a distancia y las nuevas aplicaciones de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC); la privatización de la enseñanza superior; la circulación internacional del talento (la mundialización ha potenciado el movimiento de las personas altamente capacitadas por todo el planeta); la profesión docente en la encrucijada por lo tocante a la experiencia del alumnado; las universidades que se dedican a la investigación y el fenómeno de la “categoría mundial”; la financiación de la enseñanza superior; las garantías de calidad y los nexos entre la universidad y la empresa. El informe terminará esbozando algunas tendencias futuras en la materia.
Los autores del informe (Philip G. Altbach, Liz Reisberg 
y Laura E. Rumbley) trabajan en el Center for International Higher Education, del Boston College, cuya misión consiste en fomentar el conocimiento en torno a las complejas realidades de la enseñanza superior en el mundo contemporáneo. Por conducto de sus publicaciones y otras actividades, el Centro promueve la idea de que una perspectiva internacional propiciará políticas y prácticas más justas y acertadas.
El informe fue elaborado en estrecha colaboración con el Instituto de Estadística de la UNESCO (IEU).
“Higher Education at a time of transformation. New dynamics for social responsibility”
Este documento es una síntesis de los tres informes sobre la educación superior en el mundo, que a su vez son parte de una colección sobre el compromiso social de las universidades. El informe, que presenta una panorámica del estado de la enseñanza superior en el mundo entero. [Más información sobre este documento abajo].
Por su parte, el Instituto Internacional para el planeamiento Educativo (IIPE) de la UNESCO contribuye a la CMES con un Legajo Especial sobre Educación Superior y Globalización, donde se aborda la situación actual y retos que la educación terciaria enfrenta en todo el mundo en seis temas principales:
•Globalización y educación superior.
•La educación superior privada.
•El aseguramiento de la calidad en la educación superior.
•Investigación y desarrollo en la educación superior.
•Gobernanza y gestión de la educación superior (comienzos de julio).
•Conclusión: perspectivas de la educación superior (mediados de julio).


0000000709.png Higher Education at a Time of Transformation: New Dynamics for Social Responsibility
The new publication, a synthesis drawn from the three reports Higher Education in the World, from the series the Social Commitment of Universities, will be presented next July in Paris on the occasion of the Second World Conference on Higher Education within the framework of a special GUNI session.
The Global University Network for Innovation (GUNI) will present the publication Higher Education at a Time of Transformation: New Dynamics for Social Responsibility, which answers a request from UNESCO made in the framework of the Second World Conference on Higher Education to be held in Paris on 5-8 of that same month.
This publication is a synthesis of the three reports published so far by GUNI, which explores key issues facing higher education in the twenty-first century:
– Higher Education in the World 2006: The Financing of Universities
– Higher Education in the World 2007: Accreditation for Quality Assurance: What is at Stake?
– Higher Education in the World 3. Higher Education: New Challenges and Emerging Roles for Human and Social Development
The publication analyses the current and future challenges to be faced by higher education institutions (HEIs) in the context of globalization and offers a perspective on the financing of higher education and on existing accreditation mechanisms to guarantee quality. It also examines emerging challenges and roles of higher education in relation to its contribution to human and social development.
The synthesis includes the contributions from 70 authors from 34 countries, highlights the main ideas of the global papers and the regional perspectives published in each report and includes 24 good practices, which constitute a main tool for the higher education community.
The summary of the global questions is a result of the selection of the principles ideas of each of the articles included in the original publication. That is why the main ideas are presented with the words of each author through a selection of the main issues of his/her arguments and conclusions.
Higher education, which is facing the challenge to create and distribute socially relevant knowledge and to do it with anticipation so as to play a proactive and committed role in the transformation and positive change of societies. In this sense, the publication includes an introductory piece, which, departing from a brief reference to today’s state of the world, analyzes the principal characteristics that have shaped the systems of education in the world in the last decade, states the current challenges of higher education in the world and proposes concrete measures to orientate the role and the missions of HEIs to strengthen their role as agents of social change in the globalized world.
It also states the necessity that HEIs contribute to a systematic and proactive analysis to develop critical discourses with which societies can continually reflect on its evolution for a positive social transformation. It also considers the way HEIs should strengthen their role as agents of transformation, contributing to meeting both local and global challenges and proposes that they should reorient their vision and mission towards the creation and distribution of socially relevant knowledge and a complex understanding of reality, strengthening their social responsibility contributing through knowledge, to a harmonious global development.
GUNI was created by UNESCO, the United Nations University (UNU) and the Technical University of Catalonia (UPC) after the first World Conference on Higher Education, with the mission to contribute to the strengthening of higher education’s role in society through the reform and innovation of higher education policies across the world under a vision of public service, relevance and social responsibility. This year is the tenth anniversary of both events.
Higher Education at a Time of Transformation: New Dynamics for Social Responsibility will be presented on 7 July in Paris in the framework of a special session organised by GUNI at the Second World Conference on Higher Education. The session includes an audiovisual and a debate with Ana Lúcia Gazzola, Executive Director of INHOTIM and former Executive Director of IESALC, Rajesh Tandon, founding President of the Society for Participatory Research in Asia (PRIA) and Carl Lindberg, member of the UNESCO High-Level Panel for the Decade on Education for Sustainable Development and former State Secretary of the Ministry of Education and Science of the Kingdom of Sweden.
Wednesday, May 27, 2009

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