Evolución de la educación superior chilena desde la perspectiva del ecualizador de gobernanza
Autores/as
José Joaquín Brunner: Universidad Diego Portales https://orcid.org/0000-0002-7832-0237
Mario AlarcónUniversidad: Diego Portales https://orcid.org/0000-0002-3939-724X
DOI:
https://doi.org/10.14507/epaa.31.8271
Palabras clave:
educación superior, gobernanza de la educación superior, Chile, ecualizador
PDF (Español)
Resumen
Este artículo examina la evolución de la gobernanza del sistema de educación superior de Chile durante los últimos 50 años. Se considera la narrativa de la Nueva Gerencia Pública (NGP) como marco conceptual y se aplica el ecualizador de gobernanza como modelo analítico para estudiar los cambios en distintos períodos caracterizados por diferentes contextos políticos. Los resultados evidencian que después de 50 años, la gobernanza del sistema de educación superior chileno ha transitado desde un régimen de autogobierno académico hacia un esquema híbrido con predominio de una coordinación mediante regulación del Estado, competencia y gobierno gerencial. Se revisan los resultados de estudios previos bajo el lente del ecualizador de gobernanza aplicado a los sistemas de educación superior de Italia, Hungría, Ucrania y Polonia. Se constata una tendencia común hacia la configuración de modelos de gobernanza híbridos y se advierten limitaciones en los regímenes ideales de gobernanza para representar la complejidad actual de los sistemas nacionales de educación superior.
Evolution of Chilean higher education from a governance equaliser perspective
Authors
- José Joaquín BrunnerUniversidad Diego Portales https://orcid.org/0000-0002-7832-0237
- Mario AlarcónUniversidad Diego Portales https://orcid.org/0000-0002-3939-724X
DOI:
Keywords:
higher education, higher education governance, Chile, equaliser
Published
How to Cite
Abstract
This article examines the evolution of Chile’s higher education system governance over the last 50 years. It considers the New Public Management (NPM) narrative as a conceptual framework and applies the governance equalizer as an analytical model to study changes in different periods characterized by different political contexts. The results show that after 50 years, the governance of the Chilean higher education system has shifted from a regime of academic self-governance to a hybrid system with a predominance of coordination through state regulation, competition, and managerial government. The results of previous studies are reviewed through the lens of the governance equalizer applied to the higher education systems of Italy, Hungary, Ukraine, Poland, and Ethiopia. A common trend towards the configuration of hybrid governance models is found, and the limitations of ideal governance regimes to represent the current complexity of national higher education systems are noted.
Most read articles by the same author(s)
- José Joaquín Brunner, Julio Labrana, Francisco Ganga, Emilio Rodríguez-Ponce, Circulation and reception of the theory of “academic capitalism” in Latin America , Education Policy Analysis Archives: Vol. 27 (2019)
- Carolina Guzmán-Valenzuela, José Joaquín Brunner, Introduction to the special issue: The construction of knowledge in higher education studies: A Southern perspective , Education Policy Analysis Archives: Vol. 27 (2019)
- Jose Joaquin Brunner, Julio Labraña, Emilio Rodríguez-Ponce, Francisco Ganga, Varieties of academic capitalism: A conceptual framework of analysis , Education Policy Analysis Archives: Vol. 29 No. January – July (2021)
0 Comments