Finlandia y PISA 2012
Enero 3, 2013

 

Finlandia investiga los motivos de su desplome en el informe PISA 2012

 

El prestigioso sistema educativo de Finlandia, considerado uno de los mejores del mundo, obtiene cada vez peores resultados en el informe PISA, una tendencia que preocupa profundamente a las autoridades del país nórdico.

 

En la última Evaluación Internacional de Estudiantes (PISA 2012), cuyos resultados se presentaron hoy, Finlandia se mantiene por encima de la media de los países de la OCDE, aunque ya ha sido superado por varios estados asiáticos y europeos.

 

Según este informe, los estudiantes finlandeses de 15 años obtuvieron un resultado de 519 puntos en matemáticas, 25 menos que en 2003, la última vez que el conocimiento matemático fue la principal materia del estudio PISA.

 

Este retroceso, que equivale a más de seis meses de escolarización, hace caer a Finlandia desde el puesto 2 al 12 en la lista de 65 países y regiones que participan en la evaluación.

 

“De todos los países que destacaron en el informe PISA 2003, Finlandia es el que más ha retrocedido en la última evaluación, y esa tendencia es un motivo de grave preocupación”, señaló el Ministerio de Educación finlandés en un comunicado.

 

Los alumnos del país nórdico tuvieron un alto rendimiento en las otras dos materias evaluadas, comprensión lectora y ciencias, pero cayeron del primer puesto logrado en ambas en 2003 al sexto lugar en lectura y al quinto en ciencias.

 

“El descenso general de los resultados indica que debemos tomar medidas enérgicas para desarrollar la educación finlandesa”, afirmó la ministra de Educación, Krista Kiuru, quien anunció la creación inmediata de un amplio foro formado por expertos en enseñanza, políticos, padres y alumnos “para salvaguardar el futuro del sistema educativo”.

 

Según la ministra, además de seguir fomentando la igualdad, Finlandia debe encontrar medios para aumentar la motivación de los alumnos durante el aprendizaje y mejorar el ambiente de las escuelas.

 

Varios expertos coinciden en que la falta de motivación es, precisamente, una de las causas que explican el menor rendimiento de los estudiantes finlandeses, junto a un estancamiento de las técnicas docentes.

 

Algunos analistas locales comparan el retroceso de Finlandia en las pruebas PISA con el declive, víctima de su autocomplacencia, de uno de sus símbolos nacionales: la compañía tecnológica Nokia.

 

La multinacional finlandesa no dio un salto adelante en innovación cuando estaba en la cresta de la ola -en 2007 llegó a fabricar el 40 % de todos los teléfonos móviles que se vendieron en el mundo-, y pocos años después sus dispositivos quedaron desfasados frente a los de sus rivales, con el consiguiente desplome de sus ventas.

 

“Existe un paralelismo con Nokia. Hemos estado demasiado satisfechos de nosotros mismos. Otros países han venido a Finlandia para aprender de nuestro sistema educativo y luego han desarrollado el modelo, por eso ahora nos han superado”, señala Olli Luukkainen, presidente del Sindicato de Educación de Finlandia (OAJ).

 

Pasi Sahlberg, una de las máximas autoridades finlandesas en la materia, comparte esta opinión: “No hemos visto una mejora de las escuelas en los últimos doce años. Finlandia se ha ocupado mucho más de explicar a los demás el porqué de nuestro éxito en PISA que de centrarse en cómo progresar”, sostiene.

 

Por su parte, el responsable nacional del área de ciencias del programa PISA, Jouni Vettenranta, cree que el peor rendimiento de los alumnos finlandeses, y en especial de los chicos, se debe en parte al modo en que está cambiando el mundo.

 

“Cada vez hay más estímulos, los vídeojuegos y las redes sociales les interesan más que la educación o la lectura”, afirma Vettenranta.

 

A pesar del éxito en el informe PISA 2012 de países asiáticos como Singapur, Corea y Japón, los expertos finlandeses coinciden en que la clave para volver a estar en cabeza no consiste en imitar su modelo educativo, sino en desarrollar el propio sistema finlandés.

“Los países asiáticos tienen modelos educativos bastante autoritarios y demasiado dirigidos por el profesor; no son el modelo que me gustaría para Finlandia”, señala Luukkainen.

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Finland’s Global Standing in Education Takes Hit With Latest PISA Results

Educational tourism to Finland may be on the wane following the recent results from an international assessment in math, reading, and science.

The Nordic nation’s scores dropped in all three subjects on PISA, compared with three years prior. Not surprisingly, the nation also slipped in some of the global rankings provided with the new data, issued early this month. (However, as my colleague Liana Heitin points out, be careful about getting too caught up with where each nation ranks, numerically. It’s slippery because of the question of what is “statistically significant,” not to mention differences in student populations.)

The new data from 2012 assessments also show that 15-year-olds in Massachusetts—one of three U.S. states to have reportable results on the Program for International Student Assessment—scored on par with Finland in both math and reading. (In science, Finland was still ahead by a statistically significant amount on PISA’s 0 to 1,000-point scale.)

So, let’s do the numbers for Finland:

Math: 519, down from 541 in 2009;

Reading: 524, down from 536 in 2009;

Science: 545, down from 554 in 2009.

All of these changes were statistically significant, according to PISA documents. And in all three subjects, the declines are a continuation of a pattern seen from 2006 to 2009. To be sure, Finland’s performance was still superior to that of the United States in all subjects. (For example, the U.S. average in math was 481, compared with Finland’s 519.) But the U.S. scores stayed about the same statistically, compared with the 2009 results. And a number of other countries, including Germany and Poland, made gains.

For the first time this year, three U.S. states opted to have publicly reportable scores on PISA: Massachusetts, as well as Connecticut and Florida. While Finland outperformed the latter two in all three subjects, its students only outperformed those in Massachusetts (by a statistically significant margin) in science.

A year ago, I wrote about findings from another global assessment system that also cast Finland’s achievement in a different light. The most striking contrast was in math, where the performance of Finnish 8th graders was not statistically different from the U.S. average on the 2011 TIMSS, or Trends in Mathematics and Science Study. Finland, which last participated in TIMSS in 1999, actually trailed four U.S. states that took part as “benchmarking education systems” on TIMSS this time: Massachusetts, Minnesota, North Carolina, and Indiana.

So, what to make of the latest PISA results for Finland?

In a piece published this month on a Washington Post blog, Finnish educator and scholar Pasi Sahlberg says the new data are not surprising, because “national student assessment and academic research in Finland have shown that students’ knowledge and skills in mathematics have declined since the mid-2000s.”

Whatever the reasons for the declines, “Finns must adopt smart responses and avoid hasty, false recoveries,” says Sahlberg, a former director general of the Center for International Mobility at the Finnish Ministry of Education and Culture, and currently a visiting professor at the Harvard Graduate School of Education.

For its part, the nation’s education ministry said clear action is needed to help Finland reverse course.

“The general downturn in learning outcomes shows that we must take strong action to develop Finnish education,” said Krista Kiuru, Finland’s minister of education and culture. “I will be setting up a broad-based forum without delay to work on safeguarding the future of the Finnish system of basic education. We will bring in not only experts in research and education and political decision-makers but also student representatives and parents.”

Sahlberg cautions about getting carried away by the global data.

“PISA results are too often presented as a simple league table of education systems. But there is much more that the data reveal. The Finnish school system continues to be one of the most equitable among the OECD countries. This means that in Finland, students’ learning in schools is less affected by their family backgrounds than in most other countries.”

That said, the education ministry notes that even while differences in math literacy are “minimal,” it said “this is the first time in Finland that there was a group of schools where the results fell below the OECD average.”

“I’m particularly concerned not only about the decrease in the overall level but also about the growing disparities and about the rapid decline in outcomes among low performers,” Kiuru said.

It remains to be seen what effect the latest PISA data will have in the United States. Certainly, the results sparked yet another round of declarations from all sides of the political spectrum about what really needs to change to bring up U.S. scores.

But it seems likely that as U.S. policymakers, researchers, and educators look for answers, fewer will likely book flights on Finnair.

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