La Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OECD), dio a conocer hoy el informe preparado por expertos de este organiosmo y el Banco Mundial sobre la educación terciaria chilena.
El documento contiene un análisis en profundidad del sistema y de las políticas de eduación superior; señala con claridad los avances logrados durante las últimas dos décadas y profundiza en las debilidades y contradicciones que necesitan ser enfrentadas si desea poner al sistema chilena a la altura de los países desarrollados.
Sin duda, este es el análisis más interesante que se ha hecho sobre nuestra educación terciaria durante los últimos años. Es un análisis que provoca la reflexión y suscita la controversia. Sobre todo, toca los puntos neurálgicos de la política en este ámbito y ofrece recomendaciones y alternativas que invitan a la polemica pues ellas cuestionan los poderes establecidos del sistema y no son tímidas ni reverentes con los intereses corporativos e institucionales. ¡Bienvenidas sean!
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Índice
Executive summary
Chapter 1. Overview
Chapter 2. Achievements and Issues
Chapter 3. Access and Equity
Chapter 4. Relevance
Chapter 5. Vision, Governance and Management
Chapter 6. Quality
Chapter 7. Research and Development
Chapter 8. Financing
Chapter 9. Information, Transparency and Accountability
Chapter 10. Conclusions and Recommendations
Presentación en la página web de la OECD
Reviews of National Policies for Education: Tertiary Education in Chile
Education has been a central priority of Chile since the return of a democratic government in 1990 and remains a priority as Chile prepares itself for OECD membership. A firm commitment to access and equity has led to ever-increasing numbers of young people entering tertiary education, which poses challenges for financing and quality. The government has successfully responded to these challenges, but, as enrolment continues to grow, new policies will need to be implemented to achieve the goal of a world-class tertiary education system responsive to the requirements of a global economy.
This joint OECD and World Bank review gives a brief overview of post-secondary education in Chile and describes its development over the past twenty years. It presents an analysis of the system and identifies key directions for policy reform in light of the challenges encountered by officials, communities, enterprises, educators, parents and students. It concludes with a set of key recommendations concerning the structure of the system and its labour market relevance; access and equity, governance and management; research, development and innovation; internationalisation; and financing. This report will be very useful for both Chilean professionals and their international counterparts.
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