Condiciones de empleo en la profesión docente: antecedentes internacionales: Una selección de materiales
Julio 16, 2006

empleo.jpg Esta selección de materiales procura entregar una visión de los recientes debates y políticas sobre contratación y despido de profesores en diferentes partes del mundo.
Disponible aquí como Download filepdf_icon52.gif325 KB
Los materiales se refieren a:
• Consideraciones generales sobre el mercado docente
• Políticas de gestión de Recursos Humanos en una muestra seleccionada de países de la OECD
• El locus de la evaluación docente
• Debates en los Estados de Unidos de América
• Asuntos debatidos en Europa
• El debate en el Sud-este de Asia
• El Pacífico Avanzado: caso de Australia
• Una perspectiva internacional
Ver la Tabla de Contenidos más abajo.


Tabla de contenidos
0. Consideraciones generales sobre el mercado docente
0.1. OECD Policy Review – February 2004: “The Quality of the Teaching Workforce”
What labour market features affect teacher recruitment?
1. Políticas de gestión de Recursos Humanos en una muestra seleccionada de países de la OECD
2. El locus de la evaluación docente
3. Debates en los Estados de Unidos de América
3.1. Evergreen Freedom Foundation, “What Works? Successful Reforms For K-12 Public Schools”
Enfoque general de la propuesta
Pago por desempeño
Contratar y despedir
Recommendations
3.2. Texas Public Policy Foundation, “Eight Facts About Teacher Pay And Teacher Retention In Texas Public Schools”, September 2002
Sugerencias de políticas públicas
Four Principles to Guide State Policy on Teacher Pay
3.3. Frederick M. Hess, American Enterprise Institute, and Martin R. West, The Brookings Institution, “A Better Bargain” (Program on Education Policy & Governance, School of Government, Harvard University)
Diagnóstico
Los contratos colectivos tienen problemas en tres aspectos
Sugerencias de políticas
Recommendations
Contract Language
3.4. Frank Papa, Hamp Lankford And Jim Wyckoff (University At Albany, SUNY) “Hiring Teachers In New York’s Public Schools: Can The Principal Make A Difference?”, 2003
Conclusions and Implications
3.5. Worcester Regional Research Bureau, “Education Reform And Collective Bargaining: C For Compatibility”, 2003
Collective Bargaining Basics: Education Reform and Union Bread and Butter
Compensation, student achievement, and teacher quality
4. Asuntos debatidos en Europa
4.1. EUROPEAN COMMISSION, Directorate-General Education And Culture, IMPLEMENTATION OF “EDUCATION & TRAINING 2010” WORK PROGRAMME
Approach 1 – Organisational changes
Approach 11 – Pay-for-performance relationship
Approach 12 – Reward systems
Approach 13 – Teacher/trainer assessment and appraisal
Approach 14 – Career structures with reward systems
4.2. Anja Balanskat & Paul Gerhard, “Head teachers’ professional profile and roles across Europe, 2005
Administrative, pedagogic or strategic (from high (administrative) to medium level of presence (pedagogic/ strategic))
Hiring staff (medium level of presence)
4.3. El Caso De Holanda: Marion Meesters, “Attracting, Developing And Retaining Effective Teachers”. Country Background Report For The Netherlands; OECD, January 2003
School autonomy and teacher policy
Main policy concerns
General regulations
Determining and filling vacancies by schools
Resumen
5. El debate en el Sud-este de Asia
5.1. Elizabeth M. King And Susana Cordeiro Guerra, “Education Reforms In East Asia: Policy, Process And Impact”, 2005
Resumen
Who Makes Which Decisions? 21
Teacher management
6. El Pacífico Avanzado: caso de Australia
6.1. Malcolm Skilbeck And Helen Connell, “Attracting, Developing And Retaining Effective Teachers”. Australian Country Background Report For The Commonwealth Government Of Australia
Teacher employment and related conditions
6.2. Estado de New South Wales. Erika Zimmer, “Australia: performance-based contracts planned for school principals”, 2004
School principals
The Labor government in the Australian state of New South Wales (NSW) has introduced measures allowing it to dismiss public school principals who fail to meet as yet unspecified performance criteria. The move is a thinly-veiled step toward placing principals and all teachers on fixed-term contracts, with salaries tied to performance
7. Una perspectiva internacional
7.1. “Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers – Final Report: Teachers Matter”
Resume ejecutivo: extractos
La selección y contratación de los profesores
La permanencia de los profesores eficientes en los centros educativos
Implicaciones según los países
Capítulo 5: Recruiting, selecting and employing teachers (Summary)
7.2. “Teachers For Tomorrow’s Schools: Analysis Of The World Education Indicators”. Oecd – Unesco – Wei Program, 2001
Resumen ejecutivo
What teachers are asked and what they are given
Salaries

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